Sungutan-sungutan berkaitan disiplin, etika berpakaian, tata susila, kebersihan, kawalan dokumen dan 1001 macam masalah lagi kerap kedengaran. Mungkin juga kerana ISO Tourism Malaysia tidak meliputi semua aktiviti atau mungkin Tourism Malaysia tidak mempunyai manual atau kitab yang wajib digunapakai dimana saja dan pada bila-bila masa sahaja.
Tourism Malaysia sudah jadi rojak, hentam keromo saja. Semuanya diambil mudah. Bila terantuk baru tergadah. Bila dokumen penting sudah dibawa keluar, baru semua pihak kelam kabut dan menyiasat. Walhal perkara-perkara seumpama ini boleh dibendung awal lagi dengan prosedur yang betul.
Ramai yang terkejut bila gambar-gambar mereka diambil ketika sedang menikmati sarapan di pantry 17 dan 32 pada jam 8.30am. Tetapi Pasukan Pemantau jangan lupa, ramai yang masih leka bershopping di the mall pada jam 2.30pm pada hari kerja dengan tidak ada rasa bersalah dan ada yang masih di Sogo atau Ikea jam 3 pm pada hari Jumaat.
Ada yang suka hati nak datang jam berapa tapi tetap naik pangkat, dan ada yang malang bagi sesetangah kakitangan yg terlewat sekali dua atas sebab-sebab tertentu tetapi terus dihukum, tiada kenaikan pangkat. Sebabnya ... Tourism Malaysia tiada proseduar @ manual @ kitab rujukan yang boleh dirujuk tanpa prejudis, semuanya berpandukan idea pegawai yang bertanggungjawab dan pengurusan tertinggi ketika itu. Bila bertukar orang maka syarat-syarat pun bertukar sesedap rasa.
Pakaian dan hias diri - walaupun etika pakaian telah dikeluarkan tetapi masih ada rungutan berkaitan etika pakaian yang tidak diikuti oleh sesetengah kakitangan. Baju yang singkat dengan slacks yang ketat, skirt yang singkat dan leher baju yang luas sehingga mengganggu konsentrasi kakitangan lain untuk bertugas. Bak kata sesetengah orang, paha macam batang balak pun nak ditunjuk juga. Bukan sahaja etika pakaian di pejabat yang perlu diberi perhatian tetapi juga etika pakaian di luar pejabat semasa bertugas rasmi atau mewakili Tourism Malaysia. Ada yang bermesyuarat di luar pejabat dengan berpakaian ala-ala berkemban atau ala-ala nak ke dangdut. Tak kan tak tahu etika atau saja-saja buat tak tahu kerana tiada siapa akan menegur. Nak bergaya tak kena pada tempatnya, kalau Norma Norell, Image Consultant tu tengok cara pakaian pejabat sesetengah dari kita, mahu dia ketawa terbahak-bahak.
*** Yang mana satu pilihan hati. Pilih pakaian bukan mengikut cita rasa sahaja tetapi yang penting mengikut etika cara pakaian yang betul ***
Bahagian Pengurusan perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap semua urusan ini. Garispanduan dan penguatkuasaan perlu ada, bukannya hanya mengeluarkan garis panduan dan membiarkan sahaja. Pengarah-pengarah bahagian perlu memainkan peranan dalam menangani urusan-urusan ini dan bukan hanya melepaskan tanggungjawab pada CC untuk menegur dan mengawal keadaan.
Contoh dan tauladan yang baik perlulah datang dari Pihak Pengurusan Tourism Malaysia. Bagaimana kakitangan nak berdedikasi kalau orang atasan sibuk mengejar jawatan dan abaikan keperluan kakitangan bawahan. Bagaimana kakitangan nak berdisiplin kalau yang diatas masing-masing sibuk dengan gosip liar. Nak tambah 'oksigen' pun berpada-padalah. Jangan pula nak disekalikan dengan urusan kerja. Trend baru agaknya untuk menayang-nayang 'oksigen' masing-masing. Bila masa nak tengok hal kakitangan bawahan.
Apa pun Kesatuan berharap Bahagian Pengurusan berjaya dalam misi pemantauan dan penguatkuasaan, jangan pulak 2,3 kerat pegawai 'penting' di bahagian berkenaan diarah untuk menjayakan pasukan pemantauan ini. Nanti terlepas pandang pulak hal pertukaran dan kenaikan pangkat orang lain, dek banyak sangat kerja nak buat. Selain itu buatlah pemantauan menyeluruh tanpa memilih 'bulu'.
Semua kakitangan pula perlulah memberikan sepenuh kerjasama bagi memastikan nama baik organisasi dijaga. Jagalah disiplin, etika dan tatacara kerja yang betul, belum terlambat untuk memulakannya, supaya Tourism Malaysia terus cemerlang.
No comments:
Post a Comment