Salam Sejahtera, Salam 1Malaysia
Semakin hari bertambah, semakin itu juga cabaran kian datang menjengah
Kesatuan pada tahun ini. Tourism Malaysia kini menjadi sebutan yang kerap di
dada akhbar tempatan tertentu. Perhatian media kini agak mengelirukan
sehingga saya sendiri tertanya-tanya tindakan apa yang harus diambil bagi
mengimbangi situasi ini.
Tuan/ puan,
Perutusan pada kali ini mungkin berat untuk dihadam oleh orang-orang tertentu
dalam organisasi kita yang tercinta ini. Namun demikian, niat saya semata-mata
ikhlas bagi memberi peluang minda kita berfikir dan mengkaji tentang perkara-
perkara yang telah ditinggalkan sepi oleh kita sendiri.
Seramai 355 orang telah berdaftar secara rasmi dengan Kesatuan. Jumlah
tersebut seharusnya bertambah sesuai dengan bertambahnya cabaran dan
rintangan yang kita sedang hadapi ketika ini. Jika tuan/ puan layak untuk
bersama tetapi masih meragui untuk menyertai kami, percayalah bahawa ia akan
membantu tuan/ puan satu hari nanti. Malah, ianya harus menjadi
tanggungjawab tuan/ puan sekelian.
Perbualan ringkas bersama beberapa rakan sekerja baru-baru ini amat
mengejutkan saya. Tidak sangka masih terdapat ramai kakitangan yang enggan
menyertai Kesatuan. Apa yang lebih mengejutkan saya ialah mereka di kalangan
kakitangan yang telah lama berkhidmat dengan TM. Kesatuan tidak pernah berat
sebelah dalam membincangkan masalah-masalah pekerja. Dari Kerani,
Pemandu, Pembantu Pelancong hinggalah kepada Pegawai Pelancongan
Tertinggi, semuanya dilayan sama banyak, sama rata. Pencapaian kami selama
ini dikongsi bersama sehingga pegawai yang bukan ahli kepada Kesatuan juga
turut merasainya. Persoalannya, apakah yang menyebabkan keengganan mereka
untuk menyertai Kesatuan? Jika terdapat perkara yang perlu dibincangkan,
maka, bincangkanlah. Saya selaku YDP pada penggal ini bersifat terbuka dengan
sebarang pendapat dan komen. Saya juga berpendapat bahawa tuan/ puan sudah
pun mengenali saya sehingga kini dan tiada apa yang boleh menghalang tuan/
puan dari meluahkan apa-apa perkara sekalipun. Melalui perutusan ini, saya
mengambil peluang untuk menjemput tuan/ puan untuk sentiasa berhubung
dengan Ahli Jawatankuasa Kesatuan umumnya, dan saya, khususnya. Saya
bersedia untuk mendengar.
Tuan/ puan,
Kesatuan telah memulakan inisiatif terkini bagi mendapatkan kerjasama pihak
Sumber Manusia & Pengurusan untuk melihat dengan lebih dekat perihal
perpindahan ke Putrajaya. Satu surat rasmi dari meja Kesatuan akan sampai ke
meja Bahagian Sumber Manusia & Pengurusan bagi mendapatkan jawapan yang
pasti. Gesaan saya agar seluruh warga TM untuk tidak panik setelah mendengar
hebahan terkini tentang tarikh perpindahan yang terbaru dikeluarkan oleh
Bahagian Sumber Manusia & Pengurusan, malah, ini adalah masa yang sesuai
untuk kita terus bersatu mendapatkan hak kita selaku pekerja dalam organisasi
ini. Berdoalah, agar manfaat dapat dicapai dan dirasai bersama.
Berbalik kepada perkara pertama yang saya sebutkan di atas tadi, Kesatuan
berpendapat bahawa kita sudah mulai hilang keakraban diantara satu sama lain.
Buktinya, setiap tekanan terutamanya dari pihak luar hanya ditelan sehingga
pahit anak lidah tanpa usaha yang sepakat bagi menghindarinya dari terus
berlaku. Mungkin tuan/ puan tidak sedar bahawa keakraban itulah yang akan
membentuk kekuatan kita, membentuk benteng teguh serta memberi kelebihan
kepada setiap warga TM sehingga generasi yang akan datang. Pihak Sumber
Manusia & Pengurusan perlu melihat perkara berkenaan dengan lebih
mendalam. Program kekeluargaan perlu diterapkan serta dilaksanakan dengan
segera dan kerap agar nilai keakraban tersebut terus bertambah dan kukuh.
Perasaan sayang kepada organisasi perlu sentiasa ditanam dalam hati setiap
warga TM supaya tidak menyesal di kemudian hari. Hanya perasaan kasih dan
sayang kepada organisasi ini sahajalah yang akan menjamin kewujudan TM
sehingga ratusan tahun yang mendatang. Walaupun begitu, ia bukan sahaja
menjadi tanggungjawab pihak Sumber Manusia & Pengurusan semata-mata.
Malah, ia seharusnya menjadi beban dan kewajipan kita semua. Apabila telah
kuat dan kukuh, pasti akan kebal dari apa jua bentuk ancaman dari luar.
Percayalah, semua ini akan memberi kebaikan kepada kita pada masa yang akan
datang.
Tuan/ puan,
Kesatuan telah berhubung dengan CUEPECS bagi merealisasikan permohonan
ahli untuk bernaung di bawahnya. Insyallah, jika tiada aral, satu lawatan rasmi
akan dilaksanakan dalam masa yang terdekat bagi menyerahkan permohonan
tersebut, selain mempelajari dan mendapatkan pandangan mereka berkaitan
beberapa perkara yang sedang berlaku di TM. Selain itu, Kesatuan juga telah
merencanakan beberapa lawatan ke pejabat-pejabat Kesatuan Pekerja tempatan
yang lain bagi merapatkan hubungan dua hala seterusnya mempelajari
pengalaman-pengalaman berguna bagi meletakkan Kesatuan Pekerja-Pekerja
LPPM, Semenanjung Malaysia ke satu aras yang lebih dihormati dan disegani di
masa akan datang.
Kesatuan akan sentiasa mengharapkan kepada sokongan tuan/ puan sekelian.
Tidak kira di Ibu pejabat, pejabat-pejabat negeri mahupun di luar Negara,
sokongan tuan/ puan sangat kami hargai. Pastikan setiap cadangan dan komen
tuan/puan sampai kepada kami tanpa ragu-ragu. Jika sokongan tuan/ puan
berterusan, maka banyak lagi pencapaian akan dinikmati bersama. Melalui
lembaran kali ini, Kesatuan berbesar hati ingin mengambil kesempatan
mengucapkan Selamat Hari Pekerja kepada semua warga Tourism Malaysia.
Semoga sinar yang baru akan menyelubungi organisasi kita ini agar menjadi yang
terbaik dari pelbagai segi, khususnya berkaitan kebajikan para pekerja dan
organisasi amnya.
Sehingga bertemu lagi di ruangan yang akan datang, sekian, terima kasih.
Kuarters untuk TM!
Insyallah
…………………………………………………………………..
HASRIZAL MUHAMMAD SHAWAL TUKIJAN
Yang Dipertua
Kesatuan Pekerja-Pekerja
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Semenanjung Malaysia
5 comments:
Hidup Kesatuan. Teruskan usaha menentang campurtangan anasir luar.
KUDA PADI
Alhamdulillah, komen tuan sangat saya hargai. Namun demikian, harus saya ingatkan kepada semua, cabaran yang akan kita hadapi tahun ini amat berat. Sehubungan itu, kerjasama dan perpaduan semua kakitangan sangat diperlukan. Kita bermula dengan TDC, kini Tourism Malaysia tapi adakah kita akan wujud? Hanya tuan/ puan sahaja yang dapat memastikan TM untuk terus wujud. Untuk semua JUDAS (look up in the dictionary), terangi hati anda dengan rasa insaf kerana 1,200 orang kakitangan TM tidak akan mengalah dengan ancaman luar. Satu hari, dengan hanya satu langkah yang silap sahaja akan memberi kejutan terbesar untuk semua. Ingat, masa kita singkat.
Assallammualaikum & Salam 1Malaysia kepada Seluruh Warga Kesatuan Pekerja2 Tourism Malaysia,
Tahniah kepada Tuan Yang Dipertua diatas Perutusan Bilangan 3/2011.
Pada Tahun 2011 adalah tahun yang amat mencabar pada kita semua (Termasuk yang beriya-iya nak Pindah) kerana tahun ini akan berlaku transformasi secara menyeluruh kepada semua warga Tourism Malaysia di ibupejabat yang akan Berpindah ke Putrajaya.
Disini saya ada Beberapa persoalan kepada Kesatuan Pekerja2 Tourism Malaysia berkenaan Transformasi yang mungkin akan menjadi Transformers.... (Mengikut apa sahaja kehendak Pencipta-Walaupun menjadi Penyelamat Kepada Seluruh Dunia).
1. Apakah Tindakan-tindakan yang TELAH dilakukan oleh Pihak Kesatuan untuk tidak membebankan Ahli2nya?
2. Dimanakah saluran Maklumat perpindahan berkenaan disalurkan? adakah yang untuk Kakitangan Kumpulan A keatas atau hanya untuk Ahli Jawatankuasa Perpindahan sahaja? Mengapa tidak diemelkan kepada seluruh ahli? adakah takut untuk mendedahkan keputusan2.. Sebelah Pihak.
3. Tranformasi ini amat kekurangan Maklumat Perpindahan.. Maka ramai yang mengambil sikap sambil lewa (tidak mahu memeningkan kepala)....kerana maklumat TIDAK SAMPAI... tidak kira dari Pihak Pengurusan Ataupun dari Pihak Kesatuan Sendiri.
4. Pendapat saya berkenaan dengan Tranformasi ini,
KITA disini (PWTC) telah disuap dengan pelbagai Kemudahan,Keperluan & Keselesaan yang telah berpuluh tahun berada sekeliling kita.
- Pengangkutan (LRT,Komuter,Bas,
Teksi).
- Klinik Panel
- Bank -Bank
- Pejabat Pos
- Kedai Makanan
- Shopping Kompleks
Tetapi adakah kita akan dapat segalanya disana?
apakah TINDAKAN Kesatuan?
KOS pasti dan sememangnya akan meningkat dengan serta merta apabila kita Berpindah....
Maka, jika tiada kemudahan serta yang berkaitan dengan pasti akan menjejaskan mentaliti,qualiti,semangat kerjasama,pasti akan berkurang sedikit demi sedikit... Apakah Tindakan Kesatuan?
APA YANG DISUAP SEBELUM INI (PWTC)...PASTI TIDAK MENYAKITKAN PERUT... TETAPI JIKA DIPAKSA SUAP SELEPAS INI (Putrajaya)... JIKA SAKIT... PASTI AKAN BERJUMPA DOKTOR.... SO TOURISM MALASIA KENA MENERIMANYA... JIKA ADA YANG SAKIT PERUT......... Renung-Renungkan....
Zildjian
saya menyokong Kesatuan....mari kita sama2 teruskan perjuangan....BERJUANG DEMI HAK KITA..
mengenai perpindahan ke Putrajaya (yang diidam2 kan oleh sesetengah pihak)dan yang diambil berat bertan- tan oleh mereka yang sangat2 keberatan..walaupun dengan berat hati..diharap pihak kesatuan dapat lah menyalurkan maklumat - maklumat yang berisi dan berguna untuk mereka2 ini..
walaupun perpindahan ini sudah muktamad, permintaan mereka ini wajarlah diambil pusing dan serius..
salurkan lah maklumat secukupnya mengenai kemudahan - kemudahan sebelum perpindahan comtohnya seperti perkhidmatan bas dll..
dan warga TM haruslah sedar bahawa perpindahan ini mempunyai pro dan cons sama ada sedar atau xsedar atau buat2 tidur atau yang dah panas punggung xsabar2 nk pindah
ambil pusing bukan runsing,
ambil berat bukan membebankan lagi,
ambil kisah bukan tidak kisah,
ambil tindakan bukan berdalih
Post a Comment