Rujukan : LPPM/A(1)/39.2 Tarikh
: 14 April 2014
MAKLUMAN
UNTUK PEGAWAI/KAKITANGAN
TOURISM
MALAYSIA
Salam Sejahtera Y. Bhg.
Dato’/Datuk/Datin/Tuan/Puan yang dihormati……
Dengan
hormatnya menarik perhatian Y. Bhg. Dato’/Datuk/Datin/Tuan/Puan ke atas pegawai
awam yang menjalankan perniagaan menggunakan kemudahan talian dan media sosial di internet.
2. Adalah dimaklumkan bahawa Y.Bhg. Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal,
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia melalui surat edaran
JPA.BK(S)223/8/2-3 Jld. 4 (56) bertarikh 07 Jun 2013 dan JPA.BK(S)201/8(29)
bertarikh 06 Mac 2014 telah meminta semua Ketua Jabatan membuat pemantauan ke
atas pegawai/kakitangan masing-masing yang di dapati menggunakan media sosial
untuk menjalankan perniagaan sama ada penjualan produk atau perkhidmatan pada
waktu pejabat kerana perbuatan tersebut telah melanggari tanggungjawab pegawai
awam dalam memelihara integriti perkhidmatan awam. Keadaan ini
boleh menimbulkan pelbagai persepsi dan boleh menjejaskan imej pegawai awam dan
Kerajaan.
3. Pada dasarnya, pegawai awam yang terlibat dengan perniagaan melalui
media sosial atau dalam talian adalah disifatkan melakukan “pekerjaan luar” . Di bawah Peraturan 4 , Bahagian II –
Tatakelakuan [Jadual Kedua Seksyen 5 ] ( Akta Badan-Badan Berkanun-Tatatertib
dan Surcaj 2000 ( Akta 605 ) dan
Peraturan 5, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan dan Tatatertib
) 1993 Perintah Am Bab D, “….mana-mana
pegawai awam yang bercadang untuk melakukan pekerjaan luar hendaklah dengan
terlebih dahulu mendapatkan kebenaran bertulis daripada Ketua Jabatannya.”
4. Ketua Jabatan hendaklah memberi perhatian semasa menimbang
permohonan pegawai awam berkenaan dan hendaklah memastikan pekerjaan itu :-
(a)
tidak dilakukan dalam waktu pejabat dan semasa
pegawai itu dikehendaki melaksanakan tugas rasminya;
(b)
tidak dengan apa-apa cara cenderung menjejaskan
kebergunaan pegawai itu sebagai seorang pegawai perkhidmatan awam/badan
berkanun; dan
(c)
tidak dengan apa-apa cara cenderung bercanggah
dengan kepentingan perkhidmatan awam/badan berkanun atau menjadi tidak selaras
dengan kedudukan pegawai itu sebagai perkhidmatan awam/badan berkanun.
5. Setiap pegawai awam bertanggungjawab untuk memelihara integriti dan
imej perkhidmatan awam sepanjang masa serta berusaha meningkatkan produktiviti
dan hasil kerja yang cemerlang. Sehubungan dengan itu, semua Ketua
Jabatan/Bahagian/Pejabat Negeri dan Luar Negeri Tourism Malaysia adalah diminta untuk memberi perhatian serius terhadap
perkara ini dan pemantauan hendaklah dibuat dari semasa ke semasa serta
tindakan tatatertib yang sewajarnya perlu diambil sekiranya berlaku sebarang
pelanggaran terhadap arahan ini.
Sekian dimaklumkan. Terima
Kasih.
( UNIT PERHUBUNGAN PEKERJA )
Bahagian Sumber Manusia & Pentadbiran
Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia ( Tourism Malaysia )
No comments:
Post a Comment