Saturday, May 2, 2009

Harapan Baru



Salam,
Bagi rakan-rakan di ibu pejabat yang berpeluang menghadiri perhimpunan bulanan tempoh hari pasti dapat merasakan kelainan dari perhimpunan setahun sebelum ini, di MTC. Satu harapan baru. YB Datuk Seri Dr Ng Nyen Nyen bukanlah asing dengan warga Tourism, ibarat sirih pulang ke gagang.
Untuk makluman ahli semua, YB Datuk Seri telah berbesar hati meluangkan sedikit masa untuk menerima kunjungan hormat dari Kesatuan dan Wakil Kumpulan A, walaupun beliau sibuk dengan jadual yg padat. Beberapa perkara dibincangkan dan kita serahkan pada kebijaksaan Datuk Seri untuk menilai dan mencari penyelesaian yang baik.

Berbalik kepada isu surat layang, ramai juga yg bertanya samada Kesatuan terlibat dengan surat tersebut. jawapannya tidak, kerana Kesatuan ada platform untuk membincangkan dan menyatakan semua perkara yg mushkil. Sebagai contohnya, isu jusa C, secara peribadi siapa sahaja yg dilantik ke jawatan berkenaan tidaklah menjadi persoalannya. Yg disuarakan oleh kesatuan ialah kaedah perlantikan ke jawatan tersebut sekiranya tidak bertentangan dgn prosedur kenaikan pangkat, maka mestilah digunapakai juga untuk kakitangan bawahan. Sekiranya PTK tidak diperlukan untuk naik ke pangkat yg tinggi, apa sangatlah dgn jawatan bawahan. Jangan yg di atas setahun, 3 kali naik pangkat. Yg dibawah 2 tahun tertunggu-tunggu, memangku tanpa kepastian. Yg di atas memangku dgn tujuan naik pangkat, macai dibawah memangku dengan tujuan bukan naik pangkat. Sampai masa nak dinilai, lewat hadir 3 kali pun dah tak layak nak dipertimbangkan naik pangkat. Berapa sen lah sangat kumpulan macai nak dapat kalau naik setakuk tu. Yg dibawah ni, kalau masuk kerja berjawatan PAR sampai pencen lah PAR.
Tourism adalah close department, tak mustahil peluang2 kenaikan boleh diberi kepada org2 bawahan yg berkaliber. Setakat 2,3 kerat kat Unit Sumber Manusia tu mana sempat nak fikir semua ni. nak jaga periuk sendiri lagi....

No comments: