Tuesday, July 7, 2009

PEKERJA KTM - MEMO KEPADA PM

Jimadie Shah Othman Jun 23, 09 9:53am
Bantahan pekerja KTM Berhad terhadap pelantikan Sarbini Tijan sebagai pemangku pengarah urusan syarikat tersebut kini dipanjangkan untuk perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Kesatuan Pekerja-pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) hari ini dilaporkan mengancam untuk mengadakan piket dua hari - 29 Jun dan 1 Julai - sebagai membantah pelantikan Sarbini.
Melalui memorandum yang diserahkan kepada Najib petang ini, kesatuan itu meminta kerajaan menggugurkan Sarbini daripada memangku jawatan itu.
"Kesatuan ini tidak terkilan, bahkan menyokong mana-mana pengurus besar diarah memangku/menampung jawatan pengarah urusan selama sebulan mulai 1 Julai 2009, kecuali Sarbini Tijan kerana beliau kini sedang berdepan dengan berbagai karenah," memorandum itu dipetik.
Memorandum sembilan mukasurat itu ditandatangani presiden RUM, Abdul Aziz Md Hassan. Salinan turut diserahkan kepada Menteri Kewangan 2, Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah dan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Kiat.
RUM turut menuntut perdana menteri menggugurkan dua ahli lembaga pengarah syarikat itu – Dr Mohmad Isa Hussian dan Datuk Othman Abd Razak – kerana kedua-dua mereka didakwa "bermasalah".
Diringi beberapa pemimpin kesatuan itu, Abdul Razak menyerahkan memondum bantahan itu dihantar ke pejabat Najib di Putrajaya pada jam 3 petang tadi dan diterima oleh seorang pembantu perdana menteri.
Pertemuan gagal
Sebelum itu, Abdul Razak berkata, Dr Mohmad Isa memanggil mesyuarat khas antara kesatuan dan pengurusan pada jam 2 petang tadi.
Bagaimanapun, RUM menyifatkan pertemuan itu sebagai gagal kerana kesatuan tidak mengiktiraf Dr Mohmad Isa sebagai ahli lembaga pengarah KTM Berhad.
"Kita hadir cuma untuk memenuhi jemputan sahaja," kata Abdul Razak ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Abdul Razak Md Hassan dilaporkan membantah pelantikan Sarbini - kini pengurus besar operasi - kerana terlibat dalam kes pertikaian perusahaan yang telah dirujuk kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan.
Abdul Razak berkata bantahan itu bukanlah untuk membelakangi kuasa anggota lembaga pengarah tetapi pemilihan pengarah urusan mestilah dibuat di kalangan pengurus besar KTMB.
Piket tersebut, katanya, akan diadakan seperti dirancang iaitu pada ham 5.30 petang di di perkarangan ibu pejabat KTM di ibunegara sehingga permintaan mereka dipenuhi.
Menurutnya, kira-kira 500 daripada 3,800 anggota kesatuan itu dijangka menyertai piket tersebut.
(sumber malaysia kini)

2 comments:

Anonymous said...

Artikel ini dihantar ke Jomla tetapi disekat/ditapis dari disiarkan.

-AJK-

orang politik said...

lalala...napa la yg mau disekat kan..ni kan untuk ilmuan...isk2..politik2