Tuesday, June 16, 2015

PTPTN: CUEPACS Saran Pembayaran Balik Secara Mandatori Disegerakan

KUALA LUMPUR, 16 Jun (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bersetuju langkah pemotongan gaji secara mandatori dilaksanakan terhadap penjawat awam yang 'liat' membayar hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Presidennya Datuk Azih Muda berkata mekanisme itu seharusnya dilaksanakan secepat mungkin bagi membolehkan PTPTN mendapatkan semula pembiayaan yang disalurkan kepada peminjam.

"Kami telah mengadakan perbincangan dengan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Bhd (Angkasa) dan mereka telah bersetuju untuk menguruskan kutipan bayaran tunggakan ini.

"Potongan gaji melalui arahan tetap bank boleh dilakukan dan ia perlu dilaksanakan segera. PTPTN dah ada rekod peminjam, cuma PTPTN boleh beri arahan berapa jumlah pembayaran balik dan tempoh yang dipersetujui kedua-dua pihak," katanya kepada pemberita di sini, Selasa.

Beliau mengulas laporan sebuah akhbar tempatan sebelum ini melaporkan lebih 33,000 kakitangan awam termasuk penyandang pelbagai jawatan kanan yang masih gagal membayar pinjaman PTPTN.

Jumlah itu mewakili 12 peratus daripada keseluruhan lebih 280,000 kakitangan kerajaan yang membuat pinjaman PTPTN.

Azih berkata peminjam tidak seharusnya melenting jika arahan pemotongan gaji secara mandatori itu dilaksanakan kerana ia merupakan tanggungjawab mereka untuk melunaskan hutang sebagaimana yang dipersetujui ketika menerima pembiayaan daripada PTPTN.

"Kalau tak nak bayar hutang, belajarlah bersungguh-sungguh, keputusan pengajian mestilah cemerlang, supaya pinjaman ditukar menjadi biasiswa," katanya.

Katanya cadangan itu dilihat sebagai tindakan 'menang-menang' kepada kedua-dua pihak, dengan peminjam secara automatik akan membayar pinjaman sebaik sahaja mendapat pekerjaan manakala proses mendapatkan kembali pembiayaan oleh PTPTN akan lebih mudah.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata CUEPACS meminta kaunter di Pusat Transformasi Bandar (UTC) ditambah ekoran jumlah pelanggan yang semakin meningkat setiap tahun.

Katanya pihaknya menyarankan sekurang-kurangnya dua kaunter ditambah bagi setiap agensi yang terdapat di UTC bagi memudahkan raktyat berurusan.

-Bernama.

No comments: