Tuesday, March 22, 2016

Pegawai Jawatan Sensitif Seharusnya Ditukar 3-5 Tahun

PUTRAJAYA, 21 Mac (Bernama) -- Pegawai yang memegang jawatan sensitif seharusnya ditukarkan dalam tiga hingga lima tahun, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Beliau berkata Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2004 Panduan Pertukaran Pegawai Awam menyatakan ketua jabatan boleh menukarkan pegawai yang menyandang jawatan yang diklasifikasikan sebagai jawatan sensitif.

Katanya, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) pernah menegur dan mengeluarkan surat mengenai pertukaran pegawai yang memegang jawatan sensitif namun menghadapi cabaran berikutan rayuan bahawa (keperluan bagi) pegawai itu kritikal dan perlu dikekalkan.

"Sehubungan itu, saya minta kerjasama kementerian dengan bantuan menteri supaya jangan merayu kalau seseorang pegawai diarahkan bertukar kerana tempoh panjang (berkhidmat) di sesebuah kementerian, pada masa depan," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Hadir sama pada sidang media tersebut Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.

Ali berkata jawatan yang sensitif adalah jawatan di mana penyandangnya terlibat secara langsung dengan pelanggan semasa menguatkuasakan undang-undang, terlibat secara langsung dengan pelanggan semasa memproses sesuatu permohonan yang boleh menghasilkan pulangan kewangan atau habuan.

Jawatan sensitif juga termasuk pegawai yang menjalankan tugas membuat bayaran atau kutipan hasil daripada pelanggan dan membuat keputusan berdasarkan kepada pertimbangan budi bicara sama ada seseorang itu layak atau tidak mendapat sesuatu.

Ali berkata pegawai yang memegang jawatan diklasifikasikan sebagai jawatan bukan sensitif boleh berkhidmat antara tiga hingga lapan tahun di sesebuah kementerian atau agensi.

-Bernama.

No comments: