Thursday, February 16, 2017

Penjawat awam tidak terlebih, malah tidak cukup - Cuepacs

Jelas Azih (gambar), apa yang membuatkan masyarakat melihat lambakan kakitangan dalam perkhidmatan awam adalah kerana tentera, polis, kesihatan dan pendidikan turut diklasifikasi sebagai perkhidmatan awam. - Foto Astro AWANI / Shahir Omar
KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menolak cadangan mengecilkan jumlah penjawat awam bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Sebaliknya menurut Presidennya Datuk Azih Muda, perkhidmatan awam ketika ini sebenarnya kekurangan kakitangan, berbeza daripada apa yang didakwa.

Hal itu menyebabkan perkhidmatan awam mengalami kesulitan menjalankan tugas mereka dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

“Kita tidak ada servis yang overlap (bertindan), setiap posisi ada tugas masing-masing. Contohnya yang bekerja di pejabat tanah tidak sama dengan kerja pentadbiran biasa.

“Tiada jabatan yang terlebih kakitangan, kurang ada. Bersara 50 orang, pengambilan cuma tiga orang. Satu hari kerja di klinik bayangkanlah 1,000 orang yang datang, yang kerja cuma lima orang. Kerja non-stop daripada tujuh pagi sampai 10 malam, makan pun tak sempat. Nak buang orang lagi?” soal Azih.


Jelas Azih, apa yang membuatkan masyarakat melihat lambakan kakitangan dalam perkhidmatan awam adalah kerana tentera, polis, kesihatan dan pendidikan turut diklasifikasi sebagai perkhidmatan awam, sepertimana tertakluk dalam Perlembagaan Persekutuan.

Peerkara itu tidak diamalkan di banyak negara di dunia dan tidak adil untuk membandingkan Malaysia dengan negara lain dalam hal tersebut.

“Jika dianalisa perkhidmatan awam kita, jumlah kakitangan hanyalah sekitar 500,000 jika tidak dikira sama empat cabang perkhidmatan tersebut,” katanya.

Ketika ini, terdapat 1.6 juta orang berkhidmat dengan kerajaan iaitu 11 peratus daripada jumlah keseluruhan tenaga kerja di negara ini, menjadikan nisbah penjawat awam kepada penduduk di Malaysia paling besar di rantau Asia Pasifik.

Menteri Kewangan II Datuk Johari Abdul Ghani juga sebelum ini memaklumkan bahawa terdapat kira-kira 1 orang penjawat awam untuk setiap 19.37 orang penduduk ketika ini, menyebabkan perbelanjaan kerajaan bertambah.

Tahun lalu sahaja kerajaan telah membelanjakan RM74 bilion untuk menggaji penjawat awam dan jumlah itu dijangka meningkat kepada RM76 bilion dan pada tahun ini.

Bagaimanapun Azih menyatakan bahawa kerajaan tidak terbeban dengan perkhidmatan awam.

“Kerajaan tak terbeban pun, dia yang sibuk jadi kerajaan. Kerajaan OK saja, saya jumpa Perdana Menteri beliau kata tak ada isu. Perdana Menteri mengatakan tahun 2017 adalah tahun delivery, delivery, delivery (penyampaian) kepada rakyat. Beliau tak kata tahun 2017 tahun kita kena buang orang kerana pekerja telah terlebih.

“Jadi apa yang kita nak balik ialah produktiviti. Kalau dulu kita boleh buat sepuluh perkara, hari ini kita kenaserve (berkhidmat) untuk rakyat 20 perkara,” ujarnya.

Beliau berkata demikian selepas Mesyuarat Khas kongres itu di ibu pejabatnya di sini hari ini, di mana mesyuarat sebulat suara menggesa kerajaan agar tidak melihat cadangan yang diutarakan bekas ketua setiausaha perbendaharaan Kementerian Kewangan, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim kelmarin.

Berhubung itu, Azih menegaskan bahawa cadangan sebegitu tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang yang menikmati faedah yang banyak semasa tempoh perkhidmatan dahulu dan kini sedang menerima wang pencen.

Katanya, cadangan tersebut boleh menimbulkan kemarahan kakitangan awam dengan melihat keadaan semasa di mana kos sara hidup semakin meningkat.

-www.astroawani.com

No comments: