Tuesday, January 6, 2009

Anugerah Khas Pengurusan

Anugerah Khas Pengurusan, sejauh mana relevannya dan praktikalnya dilaksanakan. Arahan KSN pada tahun 2007, meminta semua penjawat-penjawat awam lebih relevan dalam memberikan markah penilaian prestasi. Arahan juga dikeluarkan supaya markah penilaian diturunkan ke paras 90 peratus dan mana-mana yang memperolehi markah melebihi 95 % perlu mempunyai justifikasi yang diperakukan.

Uniknya Tourism Malaysia, berderet-deret senarai nama yang memperolehi markah LNP melebihi 95 peratus. Ada yang menerima anugerah hampir setiap tahun. Walaupun dicanangkan setiap pegawai hanya akan diberi peluang untuk menerima anugerah berkenaan untuk sekali dalam 3 tahun tetapi masih ada yang belum sampai 3 tahun sudah menerima anugerah semula. Hebatnya .... Alasan biasa yang akan diberikan mungkin "terlepas pandang". Ada yang semua sedia maklum tahap prestasi sesetengah pegawai yang rendah tetapi markah LNP melebihi 95%.

Mana-mana bahagian yang terlalu akur dengan saranan KSN bagi memberikan markah yang relevan maka tiada wakil dari bahagian berkenaan untuk menerima anugerah berkenaan kali ini. Dimanakah nilai Anugerah Khas Pengurusan, tepuk dada tanya iman ......

2 comments:

Anonymous said...

Tourism Malaysia sedang terjun dengan labu-labunya. tak ada hala tuju, tak ada fokus, caca merba, suka hati, tak ada prosedur, tak ada iso .... semua kabur.
ada bekas ajk kesatuan zaman dulu, bila dah dpt pangkat sekarang, orang2 ni lah yg makin besar kepala, hilang pertimbangan, rasa berkuasa dan macam2 lagi. cuma segelintir yg masih bertahan dgn prinsip.
Jangan over, sejarah tourism ni dah ada. cepat naik tapi sementara, cepat naik cepat turun, cepat naik ... sekarang dah lesap pun ada ... wallahualam.

Anonymous said...

Comments;

a) 2 atau 3 division di bawah satu Pengarah? Whoever decide this must go back to management school! Perhaps, learn how other NTO run their organization. We are in the millennium not 70's.

b) Pengarah sedia ada dicampak keluar dari Tourism Malaysia ke Commonwealth, Pempena, MTC, MYCEB, DUBAI dan diisi oleh Pemangku2 Pengarah pilihan. Apa jadi pada Pengarah yang dah balik ke HQ tapi tiada tempat duduk?

c) TM Singapore diletak dibawah Domestik? Singapore arrivals are considered as tourist arrivals..this is international market not a domestic market! NTO lain tak buat macam ni

d) Who runs MYCEB? There goes the government’s money!! Who ever appointed him must immediately reconsider this. We won’t accept another “PEMPENA” in Tourism Malaysia. Don’t look elsewhere. We have very capable/experienced senior officers in Tourism to handle MICE.

Can someone do something about this issues? Explaination perhaps?Anyone?

Emmm..anugerah khas pengurusan untuk apa ye?? Kesian pengurusan..