Thursday, January 1, 2009

Ringkasan Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan Bil 2/2008

Ringkasan isu yang dibincangkan dalam MBJ bil 2/2008 pada 23 Disember 2008. Mesyuarat dimulakan pada jam 3.00 pm – 7.50 pm. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Pemangku Ketua Pengarah, Encik Amirudin Abu. Seramai 4 orang wakil Kesatuan, 4 orang wakil Kumpulan A dan 7 orang wakil Bahagian Pengurusan telah menghadiri mesyuarat ini.

1. Kekerapan Mesyuarat MBJ – Pemangku Ketua Pengarah meminta Pihak Pengurusan menepati perlembagaan dan pekeliling MBJ iaitu mesyuarat sebanyak 4 kali setahun. Mesyuarat yang akan datang akan diadakan pada bulan Februari 2009. Setiap keputusan hendaklah dibuat tindakan segera supaya masa tidak terbuang dan perlu ada jawapan bertulis bagi perkara-perkara tertangguh.

2. Task Force urusan kakitangan - mewujudkan satu data base / profile setiap kakitangan bagi menyelesaikan masalah-masalah seperti pusingan kerja yang tidak cukup tempoh, senarai tugas yang tidak jelas, ruang kerja dan sebagainya.

3. Hari Keluarga Tourism Malaysia - akan diadakan pada bulan Mac dengan kerjasama daripada Kelab Rekreasi dan Kesatuan.

4. Skim Insuran berkelompok untuk Hospital & Penbedahan – skim ini telah diluluskan oleh BOD. Walaubagaimanapun Pihak Pengrusan masih mengkaji penambahbaikan yang boleh dimasukkan sekali. Satu jawatankuasa yang melibatkan Kesatuan dan Kumpulan A akan diwujudkan untuk melaksanakan penambahbaikan pada skim tersebut.

5. Penempatan Pegawai Gred N ke Pejabat TM Luar Negeri – penempatan akan bermula pada tahun 2009 dimana 5 stesen yang akan diisi dahulu dan jawatan Tukar Sementara ke Gred N41 akan juga dibuat untuk 3 jawatan pada awal tahun 2009.

6. Pemangkuan bagi Gred 22 – pemangkuan yang tiada tempoh dan tiada keputusan yang telah begitu lama akan disemak kembali oleh pihak pengurusan dengan kadar segera dan keutamaan akan diberikan kepada mereka untuk disahkan jawatan.

7. Perpindahan ke Putrajaya pada 2010 – Pihak Kesatuan meminta Pihak Pengurusan untuk mengadakan perbincangan dengan Pihak Perbadanan Putrajaya bagi menyediakan kemudahan kuaters bagi mereka yang memerlukan kemudahan rumah dan menyediakan kemudahan pengangkutan (feeder) ke tempat kerja bagi mereka yang menggunakan kemudahan awam.

8. Peluang belajar bergaji penuh bagi kumpulan sokongan – Pihak Kesatuan meminta supaya insentif cuti bergaji penuh diberikan kepada kumpulan sokongan yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat Diploma dan Ijazah secara sepenuh masa atau lain-lain insentif yang wajar bagi menggalakkan kakitangan melanjutkan pelajaran.

9. Konsistensi syarat-syarat kenaikan pangkat – Satu senarai syarat-syarat kenaikan pangkat perlu dikeluarkan dan digunapakai secara konsisten. Markah Penilaian Prestasi juga perlu ditetapkan sebanyak 85% sebagaimana yang disarankan oleh JPA.

10. Pembantu Pelancong – Mesyuarat dimaklumkan satu mesyuarat antara Kesatuan dan Pengarah serta pegawai Bahagian Domestik telah diadakan bagi menyelesaikan beberapa isu berkaitan Pembantu Pelancoong seperti jadual tugas, pengangkutan dan lain-lain. Kesatuan juga meminta supaya diwujudkan semula jawatan E17 kerana ianya lebih bersesuaian dengan tugas daripada menempatkan E27 di kaunter.

11. Stor Selayang – ciri-ciri keselamatan yang tidak diambil perhatian serius sangat membimbangkan seperti pengendali fork lif tiada lesen, tiada topi keselamatan, kasut dan tali pinggang yang bersesuai. Pemangku Ketua Pengarah meminta supaya perkara ini diberi perhatian serius selain isu perpindahan stor ke tempat yang lebih bersesuaian.

12. Pants suit bagi kakitangan wanita – Pihak Pengurusan akan mengarahkan Pengarah-Pengarah Bahagian supaya lebih peka terhadap cara berpakaian kakitangan wanita walaupun pekeliling berkaitan telah dikeluarkan tetapi masih ramai yang gagal mematuhinya dengan sempurna.

No comments: