Friday, March 6, 2015

CUEPACS Tidak Akan Bela Penjawat Awam Buat Kesalahan

KUALA LUMPUR, 5 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak akan membela mana-mana penjawat awam yang didapati bersalah kerana melakukan kesalahan serius yang boleh menggugat keselamatan negara.

Timbalan Presiden II Mohd Shaman Jaes menyifatkan penahanan beberapa individu, yang merupakan penjawat awam, menunjukkan pihak berkuasa tegas menguatkuasakan undang-undang tanpa mengira siapa.

Beliau mengulas penahanan seorang penjawat awam berusia 39 tahun kerana terlibat dengan kegiatan militan IS serta penahanan 25 pegawai polis oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kes berkaitan melindungi aktiviti penyeludupan dan penjualan minyak petrol dan diesel secara haram di sempadan Malaysia-Thailand, baru-baru ini.

"Kita rasa sedikit terkilan kerana masih ada lagi penjawat awam yang terlibat dengan perkara-perkara sebegini... Pada saya ini soal tidak amanah.

"CUEPACS menyeru semua penjawat awam supaya tidak terlibat dengan apa-apa pertubuhan atau perkara yang haram di sisi undang-undang negara. Dalam program CUEPACS seterusnya, kita akan menitikberatkan lagi soal disiplin," katanya ketika dihubungi Bernama pada Khamis.

Mohd Shaman berkata penahanan penjawat awam berkenaan tidak akan menjejaskan aspirasi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu perkhidmatan awam peneraju pembangunan negara.

Pada Ogos tahun lepas, Najib menggariskan empat nilai iaitu kesetiaan, dedikasi, kompetensi dan integriti yang perlu dimiliki penjawat awam sebagai tulang belakang pembangunan negara.

Mohd Shaman berkata adalah tidak adil untuk menghakimi keseluruhan penjawat awam hanya kerana perbuatan segelintir daripadanya.

"Pada saya ini soal kesalahan individu dan jika mereka bersalah, mereka akan terima akibatnya," katanya.

-Bernama.

No comments: