Thursday, June 2, 2011

‘JABATAN PATUT BAYAR SAMAN TRAFIK'

Berita Harian
Oleh Noor Syahidatool Aqma Mohd Noor

bhnews@bharian.com.my

2011/05/26



CUEPACS dakwa tidak adil pemandu kenderaan rasmi kerajaan tanggung kos

SHAH ALAM: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta saman yang diperoleh mana-mana pemandu kenderaan rasmi kerajaan ditanggung jabatan berkenaan dan bukan kakitangan terbabit.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata ini kerana tidak adil bagi pemandu terbabit menanggung bayaran untuk saman atau kemalangan yang berlaku ketika menjalankan tugas rasmi. Katanya, isu berkenaan perlu diberi perhatian kerana pihaknya menerima banyak aduan daripada pemandu yang tidak berpuas hati dengan perkara itu.

“Pemandu mengeluh kenapa mereka perlu menanggung saman sedangkan mereka ketika itu menjalankan tugas rasmi. Sepatutnya pihak jabatan yang harus bertanggungjawab.

“Pemandu disaman mungkin ketika memandu laju kerana mahu sampai cepat ke destinasi atas arahan pihak atasan. Oleh itu, segala perbelanjaan jika disaman atau berlaku kemalangan, perlu ditanggung pihak jabatan.

“Jika jabatan tidak mahu tanggung, pemandu kena pandu kenderaan mengikut peraturan,” katanya ketika ditemui selepas mengadakan sesi dialog bersama kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Selangor di Ibu Pejabat JPJ, Padang Jawa di sini, semalam.
Sesi dialog itu adalah sebahagian daripada lawatan kerja Omar untuk bertemu dengan kakitangan setiap agensi kerajaan bagi menjelaskan isu semasa berkaitan penjawat awam.

Kira-kira 50 kakitangan JPJ Selangor menyertai sesi dialog anjuran Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM) itu.




No comments: