Wednesday, November 2, 2011

Borang daftar bantuan one-off Disember ini

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan mengeluarkan borang pendaftaran bagi mendapatkan bantuan one-off berjumlah RM500 Disember ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Dr. Mohd. Shukor Mahfar berkata, pendaftaran yang dibuka kepada rakyat berpendapatan isi rumah bulanan di bawah RM3,000 itu boleh dilakukan di 36 cawangan LHDN di seluruh negara. “LHDN berfungsi sebagai agensi yang berdaftar untuk membantu Kementerian Kewangan mengenalpasti penerima bantuan yang layak.

“Kita menyediakan borang pendaftaran tersebut secara online dan bertulis bagi memudahkan proses pendaftaran yang tidak lebih daripada 14 hari waktu bekerja. “Pengagihan bantuan wang tunai itu dilakukan secara berperingkat-peringkat, tanpa penetapan masa dan akan dilakukan secepat mungkin bermula Januari depan melalui bank yang dilantik oleh Akauntan Negara,” katanya. Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan sambutan Hari Inovasi LHDN 2011 dan pelancaran laman media sosial LHDM di sini hari ini.

Bantuan one-off atau sekali sahaja kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2012 baru-baru ini. Mohd. Shukor berkata, buat masa ini, Kementerian Kewangan serta agensi kerajaan berkaitan sedang memuktamadkan mekanisme terbaik bagi pendaftaran dan pelaksanaan bantuan itu. “Kementerian Kewangan juga sedang memperkemaskan definisi isi rumah yang telah siap 98 peratus dan ia dijangka disempurnakan dalam masa dua minggu.
-Utusan Online/maa.

No comments: