Monday, November 28, 2011

CUEPACS HARAP PERKHIDMATAN KAKITANGAN KONTRAK DILANJUTKAN

KANGAR, 22 Nov (Bernama) -- Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap hampir 20,000 penjawat awam berstatus kontrak yang bakal tamat tempoh perkhidmatan mereka akhir tahun ini diberi peluang meneruskan perkhidmatan mereka.

Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman berkata kebanyakan mereka yang berkhidmat dengan badan berkanun negeri dan Persekutuan serta Pihak Berkuasa Tempatan itu akan menghadapi kesukaran jika perkhidmatan mereka tidak dilanjutkan.

"Kami simpati dengan kakitangan yang berstatus kontrak terutama di saat menghampiri 31 Dis ini," katanya kepada pemberita selepas menjadi tetamu stesen radio PerlisFm di sini Selasa.

Beliau berkata kebanyakan kakitangan terbabit masih berupaya menyumbang tenaga dan perkhidmatan mereka dan sewajarnya tenaga kerja mereka terus digunakan.

Omar berkata 1.3 juta penjawat awam bakal mengalami perkara baru dalam perkhidmatan mereka termasuk Sistem Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (Prospek) dan lanjutan umur persaraan.

-- BERNAMA

1 comment:

Anonymous said...

Masalah kakitangan kontrak bukannya baru. Pihak pengurusan tertinggi mestilah bertindak dan memantau untuk menjaga kebajikan mereka.