Friday, June 8, 2012

Pastikan pelaksanaan program beri impak baik: TPM

TAN Sri Muhyiddin Yassin (tiga dari kanan) beramah mesra dengan penerima anugerah selepas majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2011 Kementerian Pelajaran di sini hari ini. - Foto NSTP/Ahmad Irham Mohd Noor

PUTRAJAYA: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengingatkan setiap perancangan dan pelaksanaan program atau aktiviti yang ingin dilakukan kementerian dan agensi kerajaan perlu diteliti sebaik mungkin.


Beliau berkata, ini penting agar pelaksanaannya dapat memberi impak yang baik selain berjaya mengoptimumkan penggunaan semula sumber tanpa sebarang pembaziran. "Selain itu, sewajarnya juga terpahat di hati sanubari kita bahawa setiap sen wang rakyat yang kita belanjakan seharusnya memberi pulangan yang berganda kepada mereka," katanya ketika berucap pada majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2011 Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, sudah tiba masanya bagi anggota kementerian itu melaksanakan anjakan paradigma yang radikal supaya penyampaian perkhidmatan yang diberikan mempunyai hasil serta mampu memuaskan hati semua pelanggan dan pemegang amanah tanpa membelakangkan dasar dan prinsip asas perkhidmatan.

Beliau berkata, setiap kementerian dinilai daripada sudut kualiti penyampaian perkhidmatan yang diberikan kerana pelanggan pada ketika ini mahukan hasil yang boleh diterjemahkan serta memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.

"Keadaan ini menuntut kepada keperluan untuk menghasilkan kerja yang lebih efektif, cepat dan tepat. Malah, ekspektasi pelanggan terhadap mutu perkhidmatan kini semakin tinggi terutamanya dalam menyaksikan masalah dan memenuhi keperluan mereka," katanya.

Katanya, walaupun sistem penyampaian perkhidmatan ketika ini amat bergantung kepada faktor penggunaan ICT, namun kebergantungan sepenuhnya boleh menjadikan perkhidmatan itu lebih bersifat impersonal dan mekanistik.

Justeru, katanya, kerajaan berusaha untuk mengurangkan krisis komunikasi dengan membiasakan semula elemen sentuhan kemanusiaan bagi menangani dan menyelesaikan kes-kes tertentu.

Beliau mengambil contoh penggunaan jawapan automatik di dalam komunikasi secara e-mel kadangkala tidak memperlihatkan sensitiviti dan kemesraan kepada pelanggan bagi situasi yang memerlukan penjelasan lanjut.

"Oleh itu adalah wajar dalam keadaan tertentu pertanyaan pelanggan boleh dijawab dengan memberi penerangan yang lebih jelas serta meletakkan nilai insaniah dan empati yang secara tidak langsung dapat mengelakkan pelanggan keliru dan salah faham," katany.

Pada majlis itu, seramai 448 warga kementerian itu daripada pelbagai jawatan menerima anugerah khidmat cemerlang.

Turut hadir, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Dr Rosli Mohamed, dan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud.
-bernama/maa.

No comments: