Tuesday, December 22, 2015

Cuepacs Bantah Panel Peguam LPPSA Untuk Urusan Pembiayaan Rumah Sektor Awam

ALOR GAJAH, 21 Dis (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini membantah cadangan dikemukakan Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) untuk mengadakan panel peguam dalam urusan pembiayaan perumahan sektor awam.

Presiden Cuepacs Datuk Azih Muda berkata kongres itu meminta supaya prosedur sebelum ini iaitu pelantikan peguam diuruskan oleh peminjam sendiri dapat dikekalkan.

"Cadangan tersebut (pelantikan panel peguam oleh LPPSA) boleh menyebabkan penjawat awam terutamanya golongan muda tidak mampu memiliki rumah mereka sendiri pada masa akan datang.

"Bukan kata ini panel boleh, ini panel tidak boleh, (tetapi) nanti panel (peguam itu) akan ikut LPPSA dan tidak akan membela peminjam," katanya kepada pemberita selepas Program Taklimat Isu-isu Semasa Bersama Presiden Cuepacs di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Alor Gajah di sini Isnin.

LPPSA akan menggantikan Bahagian Pinjaman Perumahan, Perbendaharaan Malaysia (BPP) mulai Januari depan bagi mengambil alih segala urusan pentadbiran, pengurusan dan pemberian pembiayaan perumahan kepada penjawat awam.

Azih berkata perkara tersebut perlu diberi perhatian kerana 70 peratus penjawat awam adalah daripada golongan muda dan merupakan nadi kepada produktiviti negara kita.

"Setiap penjawat awam ada pinjaman peribadinya, jika ini diambil kira untuk meluluskan pinjaman perumahan, sampai bila penjawat awam nak memiliki rumah sendiri.

"Jadi kita minta pihak kerajaan berunding bersama kita bagi menambah baik dan lihat apa tindakan yang boleh kita lakukan," katanya.

Beliau berkata pihaknya juga meminta kerajaan menambah lagi pembinaan rumah di bawah Program Perumahan Penjawat Awam (PPA1M) dan rumah PR1MA bagi membolehkan penjawat awam memiliki rumah idaman mereka.

-Bernama.

No comments: