Monday, December 7, 2009

Mesyuarat Agong - 3 Disember 2009

Salam Sejahtera,
Semua ahli-ahli Kesatuan, Mesyuarat Agong Tahunan Kali ke 30 telah berjaya diadakan pada tarikh yang telah ditetapkan. Kesatuan sangat berbesar hati dengan kesudian YBhg Dato' Mirza Mohammad Taiyab, Ketua Pengarah Tourism Malaysia yang sudi merasmikan majlis ini dan di atas kesudian Tuan Haji Omar Osman, Presiden Ceupacs yang sudi hadir bersama dan memberikan ucapan kepada semua ahli-ahli.

Antara intipati ucapan Presiden CEUPACS yang dapat dipetik :-

1. Semua penjawat awam perlulah bersyukur kerana dalam tempoh 3 tahun ini semua penjawat awam telah memperolehi kenaikan gaji yang lebih baik dan semakan kenaikan gaji akan dibuat setiap 5 tahun sekali.

2. Penjawat-penjawat awam diminta bekerja dengan lebih tekun, menjaga integriti dan tatasusila bagi menjaga nama baik perkhidmatan awam.

3. Walaupun tiada bonus pada tahun ini, namun penjawat awam perlulah bekerja dengan penuh dedikasi kerana gaji dan elaun yang diterima tidak berubah walaupun ekonomi Malaysia beraada dalam keadaan yang tidak berapa baik.

4. Ceupacs sedang berusaha untuk memastikan yang penjawat awam mempunyai perlindungan insuran termasuk menggunakan khidmat hospital swasta, kerana kelemahan/kekurangan utama bagi penjawat awan adalah dari segi perubatan.

5. Penjumudan jawatan gred bawah adalah bertujuan supaya setiap penjawat awam mempunyai gaji minima yang tinggi setanding dengan pekerja-pekerja swasta.

6. Ceupacs juga sedang berusaha supaya elaun hotel bagi kumpulan sokongan dinaikkan kepada kadar yang lebih munasabah.

7. Masalah utama sekarang adalah 60 ribu pekerja kontrak di semua agensi dan jabatan kerajaan.

8. Semua kakitangan awam diminta sentiasa hormat menghormati, menjaga perpaduan dan mempunyai semangat kerja yang tinggi.

No comments: