Friday, January 6, 2012

SKIM BARU PERKHIDMATAN AWAM BERI LEBIH BANYAK KEBAIKAN- KHAZALI AHMAD

SANDAKAN, 6 Jan (Bernama) -- Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) merupakan skim yang lebih baik berbanding dengan Skim Saraan Malaysia (SSM) dan tiada sebab untuk penjawat awam tidak memilihnya, kata Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Khazali Ahmad.

"Skim saraan baru ini dirangka untuk memastikan gaji penjawat awam kompetetif dan setanding walaupun tidak lebih tinggi daripada pihak swasta.

"SBPA dalam jangka panjang juga merupakan antara langkah awal kerajaan untuk mewujudkan negara yang mempunyai penduduk berpendapatan tinggi," katanya ketika berucap pada majlis perhimpunan anggota perkhidmatan persekutuan di sini Jumaat.

Khazali berkata kemungkinan terdapat serba sedikit penambahbaikan lagi dalam SBPA seperti yang dicadangkan oleh Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Beliau berkata walaupun tarikh akhir opsyen pemilihan telah dipanjangkan kepada 15 Jan ini, tetapi borang opsyen untuk sama ada penjawat awam memilih SBPA atau untuk kekal di bawah SSM perlu diserahkan lebih awal.



-- BERNAMA

No comments: