Sunday, October 30, 2011

Tindakan tegas salah guna peruntukan

IPOH 29 Okt. - Kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pegawai atau kakitangan kementerian serta agensi yang terbukti menyeleweng atau melanggar prosedur belanjawan seperti yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, kerajaan telah mewujudkan satu sistem khas berkonsepkan semak dan imbang bagi membolehkan tindakan diambil terhadap pihak yang terlibat dalam penyelewengan.

''Tindakan tegas harus diambil, supaya mereka yang terlibat tidak terlepas daripada hukuman dan masalah penyalahgunaan peruntukan tidak berulang.

''Ia merupakan mesej jelas kepada (anggota) perkhidmatan awam bahawa isu penyelewengan tidak boleh diambil ringan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Komputer 1Malaysia di Rancangan Perumahan Tersusun (RPT) Jelapang Jaya, di sini, hari ini.

Turut hadir, Pengarah Urusan SME Bank, Datuk Mohd. Radzif Mohd. Yunus dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manjoi, Datuk Nadzri Ismail.

Ahmad Husni berkata, Laporan Ketua Audit negara membuktikan kerajaan mahu memastikan konsep ketelusan dilaksanakan di setiap kementerian atau agensi agar integriti dan kredibiliti perkhidmatan awam sentiasa terpelihara.

Sehubungan itu, katanya, semua agensi dan kementerian sudah diarahkan supaya memberi maklum balas terhadap perkara yang dibangkitkan dalam laporan tersebut.

Kerajaan, katanya, akan menyemak dan menilai laporan itu dan jika terbukti berlaku penyelewengan, tindakan tegas akan diambil terhadap semua pihak termasuk pegawai kerajaan.

''Melalui pendekatan ini, kita percaya kualiti serta integriti perkhidmatan awam akan dapat ditingkatkan," katanya.

-Utusan Online/maa.

1 comment:

Anonymous said...

tindakan tegas mesti dilaksanakan. cuma tindakan hendaklah kepada semua pihak yang bersalah, bukan hanya kepada golongan ikan bilis sahaja, tapi juga golongan jerung2 yang rakus dan tamak.